Assalamualaikum,

Tujuan blog ini diwujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dengan anda semua selain ia adalah untuk menambahkan pengetahuan diri saya.. Kalau ada sebarang cadangan sila pm saya..Terima Kasih kerana sudi membaca blog ini.


Friday, December 17, 2010

Bidadari

DUA GOLONGAN BIDADARI
Keindahan dan kejelitaan bidadari digambarkan oleh Rasulullah dalam 2 golongan. Pertama, olongan yang rupanya bagaikan bulan purnama. Kedua, golongan yang rupanya bagaikan bintang yang sangat terang cahayanya. Keindahan dan kecantikan wanita-wanita syurga itu digambarkan oleh Nabi menerusi sabdanya bermaksud :

"Kalau sekiranya perempuan ahli syurga datang kepada penduduk bumi, nescaya akan disinarinya dunia antara langit dan bumi dan terpenuhinya denan harum semerbak. Sesungguhnya tutup kepalanya lebih baik dari dunia dan seisinya".   
(H.R Bukhari).

Tersebut di dalam kitab "Haza Jannah" sebuah cerita berkenaan wanita-wanita cantik yang diumpamakan dengan bidadari-bidadari di syurga.Kitab tersebut mengisahkan sebagai berikut :

Wanita-wanita itu berjalan dengan pakaian yang disulam benang emas dan dilekati hiasan-hiasan dari berbagai burung dan binatang, dengan aneka batu bewarna merah dan hijau.Dia memakai kalung yang sangat mewah dan mahal harganya, yang bertatahkan permata buat dan besar yang menyilaukan mata dan menggetarkan fikiran. Wajahnya bersinar di bawah cahaya lampu, nampak lebih cemerlang dibanding bulan purnama yang bersinar pada malam keempat belas. Dengan mata yang lebih tajam daripada sebilah pedang, bulu mata yang memikat hati, pipi kemerah-merahan dan gaya berjalan yang berirama, dia melangkah dengan kecantikkannya yang tak terlukiskan. Wanita-wanita itu menyanyi dengan memainkan rebana dan segala jenis alat muzik. Wanita itu bagaikan bulan di tengah bintang-bintang, dengan kening yang bercahaya, leher seputih marmar, wajah secerah bulan dan pipi kemerah-merahan.

Sudah tentu golongan yang memasuki syurga dapat bertemu bidadari. Namun siapakah golongan yang dijamin masuk syurga??  Saya akan senaraikan pada post seterusnya.

No comments:

Post a Comment