Assalamualaikum,

Tujuan blog ini diwujudkan adalah untuk berkongsi ilmu dengan anda semua selain ia adalah untuk menambahkan pengetahuan diri saya.. Kalau ada sebarang cadangan sila pm saya..Terima Kasih kerana sudi membaca blog ini.


Saturday, January 1, 2011

Masuk Syurga & Masuk Neraka Kerana Seekor Lalat

 IMAM THARIQ Bin Syihab pernah berkata dalam majlis pengajiannya, "Ada orang yang masuk syurga kerana seekor lalat, dan ada pula yang masuk neraka kerana seekor lalat."

Kaum Muslimin yang hadir dalam pengajian itu terperanjat apabila mendengar perkataan Imam Thariq Bin Syihab yang tidak masuk akal itu. Mereka ternyata hairan.

  "Bagaimana hal itu boleh terjadi?" tanya mereka serentak. Lalu Imam Thariq Bin Syihab menceritakan sebuah kisah menarik.

  "Ada dua orang melakukan pengembaraan. Pada suatu hari, mereka memasuki daerah yang didiami oleh satu kaum yang menyembah berhala. Kaum itu memiliki berhala yang disembah dan dikeramatkan. Orang yang melewati daerah mereka harus memberi korban sebagai persembahan untuk berhala itu. Jika tidak, mereka tidak akan dibiarkan keluar hidup-hidup dari daerah itu. Dua orang itu turut mengalami masalah yang sama. Mereka mesti memberikan persembahan pada patung berhala.

  Lelaki pertama sangat takut pada kematian. Oleh kerana tidak memiliki apa-apa, akhirnya dia menangkap seekor lalat untuk dipersembahkan pada berhala itu. Lelaki kedua pula tetap teguh memegang akidahnya. Dia tidak mahu berkorban untuk berhala itu, meskipun seekor lalat. Dia memilih untuk taat pada ajaran agamanya. Berkorban hanya boleh dilakukan jika sesuai dengan syariat, iaitu korban Aidil Adha yang dilakukan ikhlas kerana Allah.

  Meskipun persembahan untuk berhala, meskipun hanya dengan seekor lalat, adalah perbuatan menyekutukan Allah. Itu adalah dosa yang paling besar. Keengganannya menyebabkan dia dibunuh. Lelaki itu mati syahid mempertahankan akidahnya dan masuk syurga. Adapun lelaki yang satunya, akhirnya meneruskan perjalanannya. Namun begitu, malang menimpanya. Baru sahaja dia berjalan beberapa puluh langkah, dia digigit ular berbisa di tengah padang pasir dan akhirnya mati.

  Namun, dia mati dalam keadaan musyrik (menyekutukan Allah). Dia masuk neraka kerana menyekutukan Allah, dengan mempersembahkan seekor lalat pada berhala."

No comments:

Post a Comment